۴ استارتاپ موفق و معروف که کارشان با محصول کمینه شروع شد

Top-sites-with-rails
۱۲ سایت معروف که احتمالا نمی دانستید با ریلز ساخته شده اند
مهر ۱۲, ۱۳۹۴
DSC00134
گزارش برگزاری اولین کارگاه ریلز بوت کمپ
مهر ۲۵, ۱۳۹۴
نمایش همه

۴ استارتاپ موفق و معروف که کارشان با محصول کمینه شروع شد

4 استارتاپ موفق که با محصول کمینه شروع کرده اند

در بلاگ پست قبل، درباره اهمیت ساخت نمونه اولیه و محصول کمینه در استارتاپ ها و تمایز و جایگاه هر یک از آن ها مطلب نوشتیم، در این بلاگ پست، به معرفی ۴ استارتاپ معروفی می پردازیم که با توسعه یک محصول کمینه شروع کرده اند و به موفقیت رسیدند.

هر چند که داستان شروع فیسبوک دقیقا با افسانه ای که در مورد آن گفته می شود شروع نمی شود ولی قطعا پایان آن به مانند افسانه است.

چگونه شروع کرد؟

فیسبوک با فیس مش شروع به کار کرد، وب سایتی که مارک زوکربرگ و سه تن از هم کلاسی هایش در دانشگاه هاروارد آن را شروع کردند. ایده ی سایت بسیار ساده بود. به مخاطبان چهره ۲ فرد نشان داده می شد و از آن ها پرسید می شد که کدام یک جذاب تر هستند و آن ها باید انتخاب می کردند. هر چند که این ایده مدت زیادی پا برجا نبود زیرا مارک و دوستانش با استفاده از نفوذ به سرورهای دانشگاه و برداشتن عکس ها دانشجوبان، سایت را بارگذاری کرده اند و دانشگاه به دلایل مختلف قانونی از مارک شکایت کرد و سایت نیز به پایان کار خود رسید.

محصول کمینه

در ژانویه سال ۲۰۰۴، ما شاهد شروع چیزی بودیم که امروزه به نام فیسبوک (Facebook)  شناخته شده است و در ابتدا با نام Thefacebook  شروع به کار کرد و بسیاری از سرویس های کنونی الان را در خود نداشت. سایت در ابتدا به عنوان یک فهرست راهنمای جامع  برای دانشجویان هاروارد شروع به کار کرد و دسترسی آن فقط محدود به دانشجویان این دانشگاه بود ولی بعد از موفقیت در جذب کاربران لازم به سه دانشگاه دیگر نیز گسترش پیدا کرد. این گسترش تا سال ۲۰۰۵ در شبکه دانشگاه ها ادامه پیدا کرد و حتی دانشگاه های انگلستان، مکزیک، استرالیا و نیوزلند نیز کشانده شد. در همین سال بود که فیسبوک با خرید دامنه اصلی خود (Facebook) به ارزش دویست هزار دلار کم کم درهای خود را در ابتدا به افراد بالای ۱۳ سال باز نمود و این شروع سرویسی بود که امروزه در همه جا فراگیر شده است.

Thefacebook1

دلایل موفقیت محصول کمینه

نسخه ابتدایی که مارک به همه نشان داد، شامل عناصر و کارکردهای واجب و لازم بود و بسیاری از امکانات حال حاضر را نداشت.

اپلیکیشن ابتدا به گروه کوچکی از کاربران اولیه (early adoptors)  برای تست شدن نشلن داده شد و نظرات آن ها جمع آوری شد و بعدها در ساخت محصول نهایی استفاده شد.

توییتر که در ابتدا (twttr) خوانده می شد در سال ۲۰۰۶ توسط ۴ نفر از اعضای شرکت Odeo، با ایده توسعه سرویس پیامکی که به کاربران اجاره دهد با گروه کوچکی ارتباط برقرار کنند شروع شد.

محصول کمینه

نمونه اولیه توییتر طراحی شد تا کارمندان شرکت Odeo  بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به یکدیگر پیام دهند. بعد از این تست داخلی بود که در ژولای ۲۰۰۶ به عموم معرفی شد. اما موفقیت واقعی آن زمانی اتفاق افتاد که توییتر در یکی از کنفرانس های معروف آن موقع (South by Southwest Interactive) در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و تعداد توییت های آن از ۲۰۰۰۰ به ۶۰۰۰۰ افزایش پیدا کرد.

twitter_mvp1

دلایل موفقیت محصول کمینه

توییتر ابتدا بروی گروه کوچکی تست شد و نظرات آن جمع آوری شد.

بسیاری از امکاناتی که توییتر هم اکنون دارد در آن زمان توسعه پیدا نکرده بود و فقط بروی کار کرد اصلی آن یعنی ارتباط برقرار کرد با ۱۴۰ کاراکتر خلاصه شده بود.

چگونه شروع شد؟ خرید کردن بعضی مواقع می تواند خسته کننده شود، مخصوصا وقتی شما محصول مورد نظر خود را نمی توانید پیدا کنید. بنیان گذار آن نیک سویین مرن (Nick Swinmurn) با دست گذاشتن بروی این نیاز آن را به یک ایده چند میلیون دلاری تبدیل کرد.

محصول کمینه

وب سایت اولیه بسیار ساده بود تا جایی که فقط چند عکس از چند مدل کفش که توسط خود نیک گرفته شده بود در آن قرار گرفت. این حرکت با هدف سود آوری نبود بلکه حتی به مغازه دارها گفته شده بود که اگر کفشی فروخته شد، او آن را با قیمت کامل خریداری می کند. هدف اصلی تست ایده و جواب دادن به این سوال بود که آیا مردم آنلاین کفش می خرند؟

دلایل موفقیت محصول کمینه

ساخت نمونه اولیه بسیار ساده از سایت و فراهم کردن امکان تعامل کردن خریدار با ایده

تست کردن فرض های اولیه با مطمئن شدن از اینکه برای این ایده، بازاری وجود دارد.

  • آردوارک (Aardvark)

آردوارک فراهم کننده امکان سوال و جواب برای کاربران خود است، هر سوالی از، سوال در مورد تولد انیشتن تا معرفی کتاب های خوب تاریخی.

چگونه شروع کرد؟

آردوارک به وسیله گروه استارتاپی به نام، مکانیکال زو (The Mechanical Zoo) در سال ۲۰۰۸ وجود آمد و در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل خریداری شد. هدف اولیه، وصل کردن افراد به دوستان و دوستان دوستانشان برای جواب دادن به سوال هایشان بود. زمانی که کاربران سوالی را در سیستم وارد می کردند، آردوارک از دوستان شخص در یک چت زنده می پرسید که چه کسی قادر به پاسخ گویی این سوال است.

محصول کمینه

نمونه اولیه، کاملا بروی تست کردن تعامل کاربران و نیازسنجی محصول متمرکز شد. تا جایی که قبل از اتوماسیون کامل سیستم، تمام جستجوها توسط تیم اصلی به صورت دستی انجام می شد و به آن ها امکان آن را می داد که با کاهش ریسک اتلاف زمان برای توسعه کامل محصول، فرضیات خود را اعتبارسنجی کنند.

دلایل موفقیت محصول کمینه

کاهش رسیک با تست کردن بازار و معتبرسازی ایده

مثال های این چنینی همه، این را به ما نشان می دهند که برای بزرگ شدن باید ابتدا کوچک شروع کرد. تست کردن فرضیات، جمع آوری نظرات، کاهش ریسک، همه و همه نشانه ی به وجود آمدن یک استارتاپ موفق است.

توسعه محصول کمینه یا نمونه اولیه خود را همین الان با ثبت نام در کارگاه های ما شروع کنید و ایده اینترنتی خود را با کاربران اولیه اعتبارسنجی کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *